Milyen problémára keres megoldást?

Kényszerek

A kényszerek azok a jelenségek, amelyek folyamatosan az egyénnel vannak, és észrevétlenül átveszik az irányítást az élete felett. Meghatározzák a mindennapokat, erőteljes keretet szabnak, amelyek a normál napi működést negatív irányba befolyásolják. Ezeket nem lehet hétköznapi keretek között szabályozni, kizárólag szakember segítségével lehet kordában tartani. Ilyen kényszer például az állandó tisztaság, vokális kényszer (pl. mindig hümmög), többször megnézi, hogy bezárta-e az ajtót stb.

Nevelés

A gyermek- és mindenfajta nevelés csodálatos dolog. Látni, ahogy egy gyermek felcseperedik, és azzá válik, akivé szeretne lenni, minden kincset megér. Azonban ahhoz, hogy ez az út minél egyenesebb legyen, számos kérdéssel kell megbirkózni. Sokszor kerülhetünk olyan helyzetbe, amikor elfogynak a megoldási stratégiáink, és jó lenne, ha erre a helyzetre valaki külső szemmel rálátna. Mivel a nevelés elsősorban önismereti kérdés, saját magunknak kell feltennünk néhány kérdést, hogy a nehézségeken túl tudjunk lendülni.

Önbizalom

Az önbizalom kialakulása már gyermekkorban elkezdődik. Ha kellően sok biztatást és igazi elismerést kapunk, a felnőtt életben sokkal könnyebben állunk ki a saját véleményünk mellett, fejezzük ki igényeinket vagy teszünk a saját érdekünkben olyan lépéseket, amelyek bennünket előre visznek. Azonban, ha bizonytalanok vagyunk vagy gyakran esünk kétségbe egy-egy (váratlan) helyzet kapcsán, akkor előfordul, hogy a választ az önbizalmunk milyenségében kell keresnünk.

Stressz

A stressznek több fajtája van. Az eustressz az, ami inspiráció hatására keletkezik. Ez visz előre, ennek segítségével lehetünk sikeresek. A distressz a stressz azon fajtája, amelyik, ha tartós, akár az egészséget is rombolhatja. A stresszkezelésünk is többnyire önismereti kérdés. Az ugyanis, hogy hogyan állunk a mindennap minket körülvevő stresszorokhoz, nagyban befolyásolja életminőségünket. Ha jól kezeljük a stresszt, pl. sporttal, akkor sokkal könnyebben elviselhető. Azonban, ha minden igyekezetünk ellenére sem sikerül, akkor szakembereink állnak rendelkezésre, akik segítségével lehetőség nyílni megoldási stratégiákat találni a mindennapokban keletkezett stressz leküzdésére.

Szorongás

Gyakran használják a félelem szinonimájaként, valójában a két külön dologról beszélünk. Nap mint nap találkozunk olyan helyzetekkel, amelyek feszültséget váltanak ki. A munkahelyi környezet, a konfliktusok felvállalása, önérvényesítés mind ide tartoznak. Normális esetben ezeket kezelni tudjuk, vagyis vannak olyan megoldási stratégiáink, amelyekkel könnyebben fel tudjuk oldani. A szorongásnak számos fajtája van, ezek közül például az egyik a generalizált szorongás (minden miatt szorong). Amikor a szorongás tartósan jelen van az életünkben, érdemes elgondolkodni szakember felkeresésén, mert segíthet kidolgozni olyan módszereket, amelyekkel csökkenthető a szorongás, illetve fel lehet térképezni annak gyökerét, és ha már az megvan, akkor el lehet indulni a megoldások felé.

Depresszió

A depresszió a hangulatzavarok egyik fajtája. Akkor válik kórossá, ha már legalább 2 hétig tart. Tartós lehangoltság, érdektelenség a külvilág iránt, boldogságra, kiegyensúlyozottságra való képtelenség jellemzi. Több hiedelem is kapcsolódik hozzá. Sokan azt gondolják, hogy ha szabadságot vesznek ki, és elutaznak valahová, attól jobb lesz a kedvük, megfeledkeznek a problémákról, és újult erővel tudnak visszatérni. Ez sajnos nem így van. A depressziónak számos oka és fajtája lehet. Például egy szakítás vagy szülés után, célok elvesztésével, korai gyermekkori élmények hatására. Nem egyszer genetikai tényezők is közre játszhatnak a kialakulásában.

Fóbiák

A fóbiák (félelmek) beszűkítik az életteret és a gondolkodást. Például pókoktól, a szűk helyektől, a tömegtől való félelem annyira meg tudja határozni a mindennapokat, hogy a hétköznapi életvitel nem folytatható mellette normálisan. Nem egyszer testi tüneteik is lehetnek, pl. légszomj zárt térben, pánikroham a tömegben. A szakemberrel feltárható az eredetük és kezelhető, illetve mederben tartható.

Fájdalom szindróma

A fájdalmaknak általában szomatikus, tehát testi okai vannak, amelyek visszavezethetők lelki problémákra. Előfordulhat azonban, hogy az illető úgy érzékel fájdalmat, hogy annak nincsenek orvosi úton kideríthető okai. Az illető betegként értelmezi magát, és emiatt akadályozottá válnak a hétköznapok. Ilyenkor érdemes pszichológust felkeresni, mert csak külső segítséggel lehet visszatérni a normális hétköznapi életbe.

Kapcsolati problémák

Az, hogy hogyan viselkedünk a pár- és egyéb kapcsolatunkban, nagyban meghatározzák a gyermekkori élmények és a szülőkkel való kapcsolat. Ha ebben az időszakban a kötődés sérült valamilyen szinten, akkor az a legtöbb esetben később korrigálható önismereti vagy terápiás úton.

Gyász

A gyász az az állapot, amelyben az egyénnek el kell engednie egy általa szeretett személyt (pl. halál, válás, szakítás), élethelyzetet, munkahelyet stb. Van, amikor zökkenőmentesen történik, és van, amikor elhúzódik több mint egy évre. Ilyenkor érdemes olyan szakemberhez fordulni, aki segít végig menni azokon a szakaszokon, amelyek szükségesek ahhoz, hogy a kliens utána teljesértékű életet tudjon élni és megtalálja a lelki békéjét.

Lehangoltság

A depresszió egyik tünete. Amikor állandó stressznek vagyunk kitéve, kellőképpen rombolja a hangulatunkat ahhoz, hogy egy idő után úgy érezzük, nincs elég örömforrásunk a napi nehézségek elviseléséhez. A sikertelenség érzése szintén okozhat lehangolt állapotot, ugyanakkor van olyan is, amikor látszólag nincs rá oka az illetőnek, mégis folyamatosan deprimált állapotban van.

Pályamódosítás

Életünk során sokféle hatás ér bennünket. Megszerzünk egy szakmát, elkezdünk benne dolgozni. Jól akarjuk csinálni, és egy idő után azt vesszük észre, hogy akadályozva van kibontakozásunk. Előfordulhat az is, hogy bár értjük a szakmánkat, mégsem szeretünk benne dolgozni. Elkezdünk azon gondolkozni, hogy milyen irányba induljunk el, mert ha maradunk, az hosszútávon az egészségünk rovására is mehet. Szakembereink segítségével megtalálhatod a Neked való utat!

Álláskeresés

Sok reménnyel, ugyanakkor bizonytalansággal is jár, főleg, ha az embernek nincsen megfelelő végzettsége, vagy nem keresett a szakmája vagy éppen az egészsége nem teszi lehetővé, hogy nagyobb felelősséggel járó munkát végezzen.

Veszteség

Életünk során rengeteg veszteséggel nézünk szembe. Legyen az egy kedvenc háziállat vagy egy szerettünk elvesztése. Minden veszteség – ami nem egy szerettünk elvesztése – egy kis gyász, sok esetben ugyanazokon a fázisokon megyünk, mint a gyász során.

Pályaválasztás

Az egyik legfontosabb az életünkben. Ha jól választunk pályát, azzal hosszú évekre meghatározzuk nemcsak az egzisztenciánkat, hanem az önbecsülésünk is nő ezáltal.

Válás

Egy 2020-as statisztika szerint a házasságok 80%-ban válással végződnek. Ez a kapcsolat minden résztvevőjének csalódás és veszteség. Egy válás után mindkét félnek fel kell építenie újra az életét, amely nem minden esetben megy zökkenőmentesen. Ebben az esetben érdemes szakemberhez fordulni. Nagyon fontos, hogy a válás után rá tudjunk látni a hibákra, illetve azokra a pontokra, ahol a mi felelősségünk is megjelenik. Ugyanakkor az értékeink is fontosak, és a lelkünk azon részei, amelyeket egy következő kapcsolatban ki tudunk bontakoztatni.

Készségfejlesztés

Rengeteg kihívással nézünk szembe nap mint nap. Ezeket akkor tudjuk sikerrel venni, ha megvannak azok a készségek, képességek, amelyek szükségesek hozzájuk. Önérvényesítés, problémamegoldás, alternatívák, gyorsaság, hatékonyság, pontosság, koncentráció… és még sorolhatnánk a kompetenciákat, amelyek szinte elengedhetetlenek bármely állás betöltéséhez.

Önismeret

Az önismeretünk egész életünkben változik, egyrészt a külvilág visszajelzései által, másrészt a visszajelzésekre tett reakciónk segítségével. Az önismeret akkor hatékony, ha azt tudatos szintre emeljük a tudattalanból. Addig általában érzés szintjén történik a változás. Amikor kimondjuk, hogy eddig így csináltuk, de már nem jó így, és másképp kezdünk el működni, onnantól tudatos a fejlődés. A pár- munkahelyi és egyéb kapcsolataink is az önismeretünk által tudnak elmélyülni.

Elfogadás

Az önismereti munka egy nagyon fontos lépése. Az elfogadás nem beletörődés, hanem annak belátása, hogy bizonyos dolgokban ott tartunk, ahol éppen vagyunk. A másik terület, hogy el tudjuk fogadni, nem tudunk változtatni helyzeteken, és a jelenlegi keretek között kell élni az életünket. Az elfogadás némiképp szinonimája a veszteségnek is, mert miközben elfogadok valamit, le is mondok valamiről.

Konfliktuskezelés

A konfliktuskezelési stratégiáink már gyermekkorban kialakulnak, de ez nem jelenti azt, hogy nem lehet rajta változtatni. Tudatos önismereti munkával el lehet jutni egy olyan szintre, amelyen a konfliktusok felnőtt módon, saját érdekeinket képviselve kezelhetőek. Van, akinek elegendő néhány könyv elolvasása a konfliktusok természetéről, de van, akinek szükséges a támogatás.

Krízisfeldolgozás

Krízis az, amitől az ember gondolkodása beszűkül és nem találja a megoldást. A helyzetének csak egy kicsiny szeletére tud koncentrálni. A mindennapos munkavégzés nehézkessé válik. Ha segítséget kap, akkor görcsösen kapaszkodik segítőjébe, már-már gyermeki módon. Szakemberrel azonban kaphat egy új szempontot, illetve segít ránézni a helyzetére, és azokra a pontokra, amelyeken lehet változtatni és továbblépni.

Gyermekelhelyezési problémák

A válás egyik nagy vesztese a gyermek(ek). Ha a szülők között sokáig elhúzódik a konfliktus még válás után is, akkor érdemes szakemberhez fordulni, aki segít lezárni a kapcsolatot. Ha ez jól történik meg, kevésbé fognak sérülni a gyermekek is, és talán az is megoldódik, kinél lesz a felügyeleti jog, illetve az időt milyen arányban osszák meg.