Bagolyné Szücs Andrea - Mentálhigiénés szakember

Képesítés: egészségfejlesztő mentálhigiénikus, tehetséggondozó pedagógus

Bagolyné Szücs Andrea vagyok, egészségfejlesztő mentálhigiénikus, tehetséggondozó pedagógus. 34 éve dolgozom óvodapedagógusként,s az itt szerzett tapasztalataimat mentálhigiénés szakemberként is nagyon jól tudom hasznosítani. Mindig nagyon érdekeltek a nevelés pszichológiai vonatkozásai, az emberek viselkedésének mozgatórugói, hogy miért viszi valaki többre, mint mások, miért lesz sikeresebb, milyen tényezőkön múlik? Érdeklődésem már a pályám legelején a fejlesztő-segítő irányba vitt, és mindig igyekeztem ennek megfelelő tanfolyamokat és képzéseket választani, 2013-ban tehetségfejlesztő pedagógus szakvizsgát tettem, 2019-ben egészségfejlesztő mentálhigiénikus képzettséget szereztem.

Szakember részletes bemutatkozása

A pedagógusi és tehetséggondozói pályán szerzett sok-sok éves tapasztalat során megismerhettem a gyermekeket nevelő szülők nehézségeit, gyermekneveléssel összefüggő lelki gondjait. Meghatározó élmény volt számomra, amikor először találkoztam Carol Dweck, a Stanford Egyetem professzorának elméletével, miszerint kétféle ember létezik: rögzült és fejlődő tudatú. A rögzült tudattal rendelkezők abban hisznek, hogy a velük született képességek (mint például az intelligencia) hozzák meg számukra a sikert, míg a fejlődő tudatúak úgy gondolják, hogy adottságaik csupán a kiindulópontot jelentik, mivel a legtöbb képesség elkötelezett munkával, kitartó gyakorlással, kísérletezéssel fejleszthető. Dweck szerint a rögzült tudatúak már gyermekkorukban cikinek érzik, ha egy eredmény eléréséhez erőfeszítéseket kell tenniük, mert ez azt jelenti, hogy nem elég kivételesek ahhoz, hogy ezt a kisujjukból kirázzák, ezért kerülik a kihívásokat, melyek a hibázás, a kudarc veszélyével fenyegetnek. Velük ellentétben, a fejlődő tudatúakat nem töri le a kudarc, és legközelebb még motiváltabban próbálkoznak. Ez a pozitív szemléletmód hozza létre a rugalmas alkalmazkodóképességet, és az állandó fejlődés igényét, amire nem csupán a gyerekeknek, hanem minden embernek szüksége van ahhoz, hogy sikeres legyen.

Úgy gondolom, hogy mentálhigiénés szakemberként már nem csupán a pedagógusokat, a szülőket és a gyerekeket segíthetem, de minden olyan felnőtt számára szakmai segítséget nyújthatok, aki életének egy nehezebb, lelkileg megterhelőbb, stresszesebb szakaszában van. Segíteni tudok abban, hogy egészségesebben, tudatosabban éljen, és sikeresebben boldoguljon a lelki megterhelésekkel, válságokkal, stresszhelyzetekkel.

„Köntös sara kimosással, lélek sara kimondással tisztul”. Hiszem, és folyamatosan tapasztalom, hogy a nehézségek és félelmek szavakba foglalása hozzájárul ahhoz, hogy a problémát objektívebben lássuk, hogy megértsük, mi történik velünk, és utakat keressünk a megoldáshoz. Egy segítő, támogató attitűd, derűs, biztonságot adó légkör megteremtésére törekszem. A tanácsadást igénybe vevő beszélgetőtársammal igyekszünk közösen feltárni a probléma lehetséges megoldási lehetőségeit, illetve meghatározzuk, hogy milyen lépések vezethetnek el a célhoz. A közös munkánk itt nem ér véget, igyekszem a klienst a megvalósításban is folyamatosan támogatni, hisz a közös célunk az, hogy a kliens a konzultáció végén úgy távozzon, hogy tudja, hogy mit és miért fog tenni, s hogy ezt hogyan tudja megvalósítani.