Hézl József - Mentálhigiénés szakember

Képesítés: mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember

Hézl József vagyok, mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember. A Pannon Egyetem bölcsészettudományi karán végeztem 2010-ben magyar nyelv és irodalom szakos tanárként, ezzel párhuzamosan, a Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskolán szereztem hittanár-nevelő végzettséget, 2016-ban mentálhigiénés és szervezetfejlesztő szakember képzettséget szereztema Semmelweis Egyetem szakirányú továbbképzésén.

Szakember részletes bemutatkozása

Pedagógiai végzettségemből fakadóan legfőképpen a szülő-gyermek kapcsolat foglalkoztat. Nemcsak azért, mert ez a viszony alapozza meg az összes többit, hanem azért is, mert a jól megélt kontaktus teszi lehetővé, hogy az illető és a munkatársai – vagy esetleg ő és a főnöke – között ne alakuljanak ki játszmák.

A segítő beszélgetések alatt, a klienssel közösen együttműködve, arra keressük a választ, hogy mi az a gondolkodási mechanizmus, ami beindul egyes élethelyzetek, például konfliktusok során, és hogyan lehet ezeket a „programokat” felülírni, annak érdekében, hogy a kliens egy teljesebb és boldogabb életet élhessen.

Gyakran azért keresnek meg fiatal felnőttek és középkorúak, mert motiváció, önértékelés, önbizalom területeken szeretnének fejlődni. Számukra fontos a szüleikkel való kapcsolat, hiszen ők az úgynevezett „szendvicsnemzedék”. Nagyon át tudom érezni a helyzetüket, hiszen én is hasonló helyzetben vagyok. Ugyanakkor a fenti értékek a velük való kapcsolatban csúszott félre.

A szüleinkkel való kapcsolatot azért is érdemes helyre tenni, mert ez a munkahelyi kapcsolatainkban is visszaköszönhet. Például a férfiak esetében egy apával való rossz viszony a főnökkel való rossz viszonyt is eredményezhet, illetve a munkatársakkal versengő helyzetet is hozhat létre.

A konzultációk során alkalmazkodom a klienseim igényeihez, akik részemről megértésre és empátiára számíthatnak. Az elfogadó légkör, a kölcsönös bizalom közös munkánk alapja. A segítő beszélgetések során az a célom, hogy folyamatosan egyre jobb önismereti kérdéseket tudjunk feltenni, amire közösen megkeressük a válaszokat. Egy jó kérdés már félmegoldás. A lényeg, hogy minél „cselekvőbb” módon közelítsünk a megoldás felé, miközben végig a kliens érzései vannak a középpontban, hiszen így tudatosítjuk a lelki tartalmakat.

Minden beszélgetés célja az önismeretben való fejlődés. Ezáltal erősödik a kliens önértékelése, képessé válik a reális önreflexióra, mind inkább felnőttnek, önállónak és cselekvőképesebbnek érezheti magát. A konzultációk során a kliens az őt érintő dolgokban egyre tudatosabbá válik, ezáltal megváltoznak a rossz beidegződések, és ha újra belekerül egy hasonló élethelyzetbe, már másként fog reagálni.